We doen het allemaal weleens: net iets harder rijden dan toegestaan. Soms bewust, in een poging verloren minuten in te halen. En soms onbewust, omdat onze gedachten afdwalen en we even niet opletten. Wat de reden ook is, ook een beetje te hard rijden kan heel gevaarlijk zijn. Zeker in de bebouwde kom waar je regelmatig in onverwachte verkeerssituaties terechtkomt. En waar je vaak te maken hebt met kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals kinderen, ouderen en fietsers. Niet beschermd door airbags en gordels, zijn zij degenen die het grootste gevaar lopen ernstig gewond te raken. Of nog erger…
Bij ongeveer één op de drie dodelijke verkeersongelukken speelt te hoge snelheid van een automobilist een doorslaggevende rol. Als iedereen zich aan de snelheidslimiet zou houden, zouden we in Nederland 25 tot 30% minder letselslachtoffers hebben. Kleine snelheidsovertredingen tot 10 à 15 km boven de limieten van 30 en 50 km per uur kosten binnen de bebouwde kom jaarlijks circa tien voetgangers en fietsers het leven. Zo’n 200 mensen worden zwaargewond in het ziekenhuis opgenomen.
Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu voert daarom weer campagne tegen te hard rijden binnen de bebouwde kom. De campagne moet mensen aanspreken die maximaal 10 tot 15 km per uur te hard rijden. De campagne moet bijdragen aan het verminderen van het aantal automobilisten dat te hard rijdt binnen de bebouwde kom, met name op 30 en 50 km-wegen.
De campagne is onderdeel van de brede veilig verkeer campagne van de overheid: ‘Veilig thuiskomen heb je zelf in de hand’. Op de campagnesite staat naast een overzicht van de campagne vooral veel informatie over de gevaren van te hard rijden. Bijvoorbeeld over de langere remweg die je hebt als je te hard rijdt.