Volgende week, 9 december, verdwijnt de Beneluxtrein naar Antwerpen en Brussel. Het wordt dan vrijwel onmogelijk om fietsen in de trein mee te nemen naar België en Frankrijk. Een fietsvakantie naar Frankrijk en met de trein terug, of andersom, of met de trein naar je fietsbestemming, wordt daardoor nog moeilijker te regelen dan het al is. De Fietsersbond roept NS, NS Hispeed, staatssecretaris Mansveld en de Tweede Kamer zeer terecht op deze blamage voor fietsland Nederland te voorkomen.
In de Beneluxtrein was het mogelijk fietsen mee te nemen naar Antwerpen en Brussel en van daaruit verder te reizen naar Frankrijk en Zuid-Europa. In de Fyra die gaat rijden van Amsterdam naar Brussel, zullen geen fietsen mogen worden meegenomen. Hetzelfde geldt voor de gisteren aangekondigde Fyra die tussen Breda en Antwerpen gaat rijden. Ook in de Thalys mogen geen fietsen mee. Het beleid van NS Hispeed is dat fietsvervoer in hogesnelheidstreinen ongewenst is. Tot op heden is dat beleid onbespreekbaar geweest. In een deel van de Franse TGV’s is fietsvervoer echter wel toegestaan en in de Duitse ICE’s zal dat in nieuw materieel vanaf 2020 het geval zijn. Ook de Oostenrijkse spoorwegen gaan deze winter alle HSL-treinen aanpassen voor fietsvervoer. Dus zoals de zaken nu staan loopt Nederland binnen enkele jaren een levensgrote achterstand op als fietsland ten opzichte van onze buurlanden.
Alleen via Maastricht-Luik-Luxemburg en via de stoptrein Roosendaal-Antwerpen (met aansluiting naar Lille) kunnen treinreizigers met de fiets nog de grens over. De reis van Amsterdam naar Lille duurt zes uur en bij aankomst in Lille zijn de aansluitende TGV’s al vertrokken. Echt ideaal zijn deze opties dus niet voor fietsers.
Dus, ik sluit me volledig aan bij de oproep van de Fietsersbond: NS en politiek, denk even na en zorg dat die mensen die bewust niet met de auto of het vliegtuig gaan, wel de mogelijkheid behouden om met de trein de fiets te vervoeren!