Uit onderzoek van de provincie Vlaams-Brabant blijkt dat investeren in degelijke fietssnelwegen leidt tot meer fietsverplaatsingen over (middel)lange afstanden. Het onderzoek vond plaats op de HST-fietsroute tussen Leuven en Brussel. Tussen februari en december 2012 voerde de provincie een intensief onderzoek uit met verkeerstellers en bevraging van fietsers. De HST-fietsroute is grotendeels autovrij en biedt een volwaardig alternatief voor de auto. Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat een goede fiets-infrastructuur leidt tot meer fietsende gebruikers.
De belangrijkste conclusies uit het Vlaamse onderzoek zijn dat de fietssnelweg niet alleen wordt gebruikt door fietsers die wonen in de directe omgeving. Ook fietsers die verder van de route wonen of werken, gebruiken de route. Zo waren er fietsers uit Aarschot, Diest, Rotselaar, Wijgmaal, Kampenhout, Lubbeek, Beersel en Mechelen.
De HST-fietsers leggen gemiddeld per rit een afstand af van 18,71 km. 44% legt een afstand af van meer dan 20 km enkele rit. Op de HST-route is 76% van de ritten langer dan 10 km. Vergeleken met Vlaams onderzoek, waarin 94,6% van woon-werkverplaatsingen per fiets minder dan 10 km bedraagt, doet de HST-route het zeer goed. Een goede fietssnelweg zet mensen er dus toe aan om langere afstanden te fietsen.
Ruim 90 procent van de HST-fietsers geeft de HST-route een kwaliteitsscore van 7 op 10 of hoger. De belangrijkste troef is het autoluwe of autovrije karakter waardoor de route heel veilig wordt bevonden en het fietscomfort dat ze (mede daardoor) biedt.