Voor het eerst moet de trein het afleggen tegen de fiets. Dat meldt e RAI Vereniging op basis van de nieuwste CBS-cijfers. In 2011 groeide de vervoersprestatie van de fiets in ons land tot 15 miljard kilometer, 1,3 miljard meer dan in 2010. De vervoersprestatie van de trein daalde in die periode met 0,3 tot 13,8 miljard kilometer. Daarmee staat die fiets nu stevig op een tweede plaats achter de auto (140,1 mrd. km). Met name het fietsgebruik in de leeftijdscategorie tot 15 jaar en bij ouderen tussen de 60 en 65 jaar nam bovengemiddeld toe. Bij kinderen is die ontwikkeling al langer zichtbaar. Het grotere fietsgebruik bij senioren is ongetwijfeld toe te schrijven aan de populaire elektrische fiets.
Het is nog niet goed vast te stellen of sprake is van een trend, omdat alleen de CBS- cijfers over 2010 en 2011 vergelijkbaar zijn. Weersinvloeden kunnen zodoende nog een doorslaggevende rol gespeekd hebben bij de voorsprong van de fiets op de trein. Sinds 2010 hanteert het CBS het Onderzoek Verplaatsingen in Nederland (OViN) dat op een aantal belangrijke punten afwijkt van de eerdere onderzoeksmethodiek op basis van het Mobiliteitsonderzoek Nederland (MON).