De aanleg van vrijliggende fietspaden, 60 km/h plateaus en parallelwegen zet zoden aan de dijk voor de verkeersveiligheid. Dat blijkt uit een evaluatie van de provincie Utrecht van een aantal van dergelijke projecten.
In de evaluatie werden de ongevallencijfers vijf jaar voor en de vijf jaar na het aanbrengen van de maatregelen vergeleken. Op de acht locaties waar maatregelen zijn genomen daalde het aantal ongevallen met 45 procent. Dat is meer dan gemiddeld, want in die periode daalde het aantal ongevallen op álle provinciale wegen met 31 procent. Het aantal slachtofferongevallen op de locaties waar maatregelen zijn genomen liep terug met 37 procent, tegen 24 procent op álle wegen.
Tijdens de evaluatie is ook gekeken naar het effect op de doorstroming. Met TomTom-data is gekeken naar de gemiddelde snelheid op karakteristieke trajecten van het project in de ochtend- en avondspits. Daaruit valt af te leiden dat de ingrepen van de provincie voor minder oponthoud voor het autoverkeer hebben gezorgd.
Waar niet naar gekeken is, is het gevoel van automobilisten dat ze nog harder kunnen rijden als de fietsers worden gescheiden van de rest van het verkeer. Mogelijk zit hier nog een negatief aspect aan het geheel. Want hoe zit het met de veiligheid op die plekken waar fietsers en automobilisten hun wegen nog wel moeten delen? Is het daar veiliger geworden? Of juist niet?
Bron: Verkeersnet