Minister Schultz ziet geen reden om de huidige regeling omtrent aansprakelijkheid van bellende en appende fietser aan te passen. Dit schrijft de minister in een brief aan de Kamer. Het zou gaan om eventuele aanpassing van artikel 185 van de Wegenverkeerswet, waarin de speciale bescherming van ‘zwakke verkeersdeelnemers’ bij een aanrijding met een ‘sterke verkeersdeelnemer’ is geregeld.
De kern van dit artikel is dat de automobilist verplicht is om bij een verkeersongeval de schade van anderen (niet-automobilisten) te vergoeden, behalve als het ongeval aan overmacht te wijten is.
De minister vergelijkt het telefoneren in het verkeer in de brief met het negeren van een rood verkeerslicht en het fietsen zonder verlichting. Onverantwoord aan het verkeer deelnemen dus. De mogelijkheid om schade te verhalen bij fietsers die dit gedrag vertonen is er nu ook al, volgens de minister. Ze is er daarom geen voorstander van om specifieke gedragingen, zoals appen op de fiets, in art. 185 WVW op te nemen.
Wat niet wegneemt dat al die appende fietsers zich eens achter de oren moeten krabben voordat ze foeteren op de automobilist die nog net het donkergele stoplicht pakt. Beide zijn namelijk onverantwoordelijk!