De Gelderse pilot ByCycle toont aan dat scholieren de E-bike verkiezen boven de bus, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Bijna driekwart van de scholieren pakte vrijwel iedere dag de e-bike. Ook na de pilot bleef een kwart van de scholieren zich fietsend verplaatsen.
De fietsen werden goed gebruikt tijdens de proefperiode. Ongeveer driekwart van de leerlingen nam vrijwel altijd de e-bike in plaats van het OV. Volgens de evaluatie was de laagdrempelige opzet, de e-bike is inclusief pechhulp en verzekering gratis beschikbaar gesteld, een belangrijke verklaring voor het succes.
De e-bike blijkt vooral een uitkomst voor jonge leerlingen, leerlingen woonachtig op grotere afstand van de school en leerlingen die om medische redenen nu niet met de fiets naar school kunnen. De e-bike wordt over de hele linie door de meeste scholieren als positiever beoordeeld dan de bus.
Het weer (koude, gladheid), de kosten van een e-bike én het tijdsverlies (op de fiets kun je geen huiswerk maken) zijn factoren waarom scholieren liever voor het OV kiezen. Ook het regelmatig moeten opladen van de e-bike is een struikelblok voor een aantal deelnemers.
De bereidheid om over te stappen op een e-bike is er dus wel, maar met name de financien zijn een potentiele drempel. Voorwaarde voor een overstap zijn de financiering, goede gladheidsbestrijding en goede fietsroutes. Bekijk ook de pagina over e-bike fietsvakanties, want die zijn ook steeds meer in opkomst.
Bron: www.fietsberaad.nl