Wat is Nederland toch een fantastisch fietsland. Van oudsher is de Nederlander een fervent fietsenliefhebber. Per jaar leggen we 15 miljard kilometer af in ruim 4,5 miljard fietsritten. De fiets heeft zich in de afgelopen tweehonderd jaar sterk geëvolueerd. Dat moet ook wel, gezien de enorme populariteit van de fiets. Welke fiets uit dit rijtje was de eerste fiets die het meest op de hedendaagse fiets lijkt: Velociféra, de draisine, de fiets van Macmillan, de hoge Bi, John Starleys veiligheidsfiets of Pierre Lallements patent?
Van loopfiets tot een uitspraak van Albert Einstein
De fiets werd van origine gebruikt als loopfiets. Het was voornamelijk de gegoede burgerij en hogere middenstand van dit type fiets. Deze fiets was nog niet voorzien van trappers en/of een kettingkast en ook niet bepaald comfortabel en wordt nu bijna niet meer gebruikt. Bij kinderen is de loopfiets nog wel erg populair. Het is goed voor de ontwikkeling van een kind om de beginselen van het fietsen te leren met behulp van een loopfiets, zo zijn loopfietsen geschikt voor kinderen van één tot drie jaar.
Eind 19e eeuw was de (Franse) Draisine, zoals rechts afgebeeld, erg in trek. De Draisine was nog steeds een loopfiets en niet voorzien van trappers en/of de dagelijkse luxueuze snufjes.
Enfin, om weer terug te komen op de vraag. Welke fiets lijkt uit het rijtje Velociféra, de draisine, de fiets van Macmillan, de hoge Bi, John Starleys veiligheidsfiets of Pierre Lallements patent het meeste op de hedendaagse fiets? Het antwoord is de fiets ontworpen door John Starley. Hij introduceerde in 1885 een verbeterde versie van de hoge bi. De fiets van John Starley was voorzien van een achterwiel met kettingaandrijving en twee wielen van dezelfde afmetingen. Hierdoor werd het voor de mens comfortabeler om te fietsen. Tevens werd de fiets voor burgers toegankelijk. Dit gaf een boost aan de populariteit van de hedendaagse fiets. De fietsen werden geliefd bij alle lagen van de bevolking. Zo ook bij de alom bekende Albert Einstein, die op 5 februari 1930 in een brief aan zijn zoon het volgende schreef: ‘Das Leben ist wie ein Fahrrad. Man muß sich vorwärts bewegen, um das Gleichgewicht nicht zu verlieren’, vrij vertaald ‘Beschouw het leven als fietsen. Om je evenwicht te bewaren, moet je in beweging blijven’.
De fiets is een uitstekend voorbeeld van hoeveel impact een vervoersmiddel op ons dagelijks leven heeft. Fietsen is niet alleen gezond maar ook ontzettend leuk om te doen. Door heel Europa zijn er ontzettend veel leuke fietsroutes. Ben jij op zoek naar een originele fietsroute door Europa? Bekijk dan deze fietsrouteplanner.
Dit artikel is geschreven voor Maarten de Bij, een fervent fietsliefhebber die dagelijks de fiets neemt naar zijn werk in Amsterdam bij jongensfietsen handelaar Fietsenopfietsen.nl. Naast jongensfietsen bieden zij nog diverse fietsen aan van omafietsen en damesfietsen tot driewielers en loopfietsen.