Goed nieuws voor alle fietshelmhaters: Zij kunnen voortaan onderbouwd beargumenteren waarom ze géén fietshelm dragen tijdens het mountainbiken, wielrennen of recreatief fietsen. Een groot aantal factoren bepalen de extra veiligheid die fietsers krijgen door het dragen van een helm. De Fietsersbond zette alles op een rijtje en komt tot een verrassende conclusie.
Hersenletsel
Een helm beschermt tegen schedelbasisfracturen, maar niet tegen hersenletsel door hersenschuddingen. En juist dat hersenletsel is het meest gevaarlijke letsel dat fietsers op kunnen lopen bij een val. Ook de mythe dat een fietshelm de harde klappen opvangt bij een val wordt ten dele ontkracht: Omdat de helm gemaakt is voor snelheden tot 20 km/uur is de snelheid bij een botsing vaak veel te hoog. Wielrenners, elektrische fietsers, maar ook allerhande verkeersslachtoffers, want ook als je rustig valt, is de snelheid waarmee je hoofd tegen de stoeprand knalt, al snel meer dan 20 km/uur.
Juist gebruik
Extra voorwaarde om volledig van de mogelijkheden van een helm te kunnen profiteren, is het juiste gebruik. Volgens Australische onderzoekers draagt de helft van de (helmplichtige) Australische fietsers een helm die niet past. Ook bij groeiende kinderen is een passen de helm niet vanzelfsprekend. Immers, wat vandaag past, pas over een half jaar niet meer. Tot slot, wat in het artikel niet eens wordt vermeld: Als een helm eenmaal een klap heeft gehad, is deze niet meer bruikbaar. Maar wie gooit ook echt zijn helm weg na een val? Als er niets te zien is?
Vals gevoel van veiligheid
Verandert er dan niets door het gebruik van een fietshelm? Jawel: fietsers krijgen een vals gevoel van veiligheid. En dat werkt dan weer averechts.
Minder fietsers
In Australië, waar onlangs een helmplicht werd ingevoerd, is het aantal fietsers met 30 procent gedaald, en het risico op een ongeluk met 10% gestegen. (Dus ‘opgeteld’ is het ongeluksrisico voor fietsers eigenlijk met 50 procent toegenomen). Nog even los van het aantal ongelukken is een helmplicht ook nog eens ongezond, omdat minder mensen de fiets pakken. Met alle overgewicht en hart- en vaatziekten tot gevolg.
Nou ik vind dat nog al wat om geen helm te dragen zoals U beweerd dan kijk ens naar een wielerwedstrijd op tv en zie hoe hard ze daar vallen ik zou daar niet graag zonder fietshelm bijrijden .Ik ben al jaren lang vaste begeleider van profs wielerwedstreiden op de motor in binnen en buitenland en heb veel valpartijen meegemaakt en gezien onderweg en als je dan ziet wat voor verwondingen er zijn is het over het algemeen meest schaafwonden op armen benen gezicht rug en borst maar schedel hoofd letsel maar weinig dank zij de helm die ze dragen en ik kan U verzekeren dat er hard wordt gereden .en dan beweerd U dat het geen zin heeft een helm te dragen kom nu toch en bezint U om zoiets te plaatsen . gegroet P.dit wilde ik toch even kwijt na weekeinde Amstel gold race .
Beweren dat het dragen van een helm de kans op letsel vergroot vind ik echt de grootste onzin die ik heb gehoord.
In de studie wordt niet ingegaan op de verschillende leeftijdscatergorien van vcerkeersslachtoffers. Bovendien is de studie gebaseerd op informatie uit Australie, Zweden en andere landen. Als er nou eens een studie in Nederland wordt gedaan onder relatief lichte verkeersongelukken in de drukke binnenstad waar brommers, op het fietspad rijden, auto’s afslaan zoder te kijken of er nog fietsers aankomen. baseer daar je studie op en kom met een reel oordeel over de Nederlandse verkeerssituatie!
Stom verbaast ben ik, wanneer ik lees dat er bijna een lans wordt gebroken om GEEN helm te dragen! Ik ben het volkomen eens met ‘Bruggemans’ en ‘Marleen’. Drogredenen die worden aangevoerd!
Bijna 7 jaar geleden ging ik in een bocht onderuit. Reed absoluut niet snel. Nu na bijna 7 jaar pluk ik nog steeds de wrange vruchten van die val.
Bij diner bestaat uit bieten-, wortel of ander groetensap. Mijn ontbijt uit fruitsap en mijn lunch bestaat uit drinkyoghurt. Alles door een rietje.
Ligt mijn hoofd in puin door de smak op de stoeprand? Nope. Mijn kaak wordt sinds een tijd om de 3 weken behandeld door een chiropractor. Heel hard werken en zeer pijnlijk. Alles om 2x in de week 1 aardappel en wat groenten te kunnen eten! Op een gebakbordje…dan lijkt het nog iets. Ik doe er bijna een half uur over.
Ouders laten steeds vaker hun kind fietsen met een helm. Ik vraag me telkens als ik dat zie af, wanneer het punt komt dat het kind aan de ouder vraagt waarom die Geen helm draagt! Leren zij het kind met mes en vork eten en … doen zij dat zelf met hun handen? Leren zij hun kind na het toilet hun handen te wassen en wandelen zij zo weg?
Goed voorbeeld doet goed volgen.
Realiteit is, dat je in Nederland een ‘harde kop’ moet hebben als je als ‘gewone huis tuin en keuken fietser’ een helm draagt. De blikken ‘halve zool op een fiets’ die ik iedere keer zie wanneer ik de fiets pak en dus mijn helm opzet…zijn niet te tellen! Soms schiet dat me in het verkeerde keelgat.
Of je een helm weggooit als je bent gevallen? Kan een vogel vliegen? Natuurlijk koop je dan een nieuwe helm! We praten over leven. In de week waarin ik met mijn gezicht op een stoeprand viel, had een kennis van ons minder geluk. Een jonge knaap. Jonge kind. Zijn leven lachte hem toe. Tot hij viel. Precies als ik met zijn hoofd op de stoeprand. Vijf dagen later was zijn uitvaart.
Geluk heb ik gehad en zo voelt het ook. Ondanks 24 uur pijn aan een gezichthelft, ondanks alles drinken door een rietje, ondanks geen warm en geen koud kunnen drinken omdat ik dan de 3 uren daarna niet meer kan praten door de hevige pijn.
Ik ben een geluksvogel. Ik draag een helm als ik fiets. Mijn rug is van beton, kijk maar, fnuik maar, roep maar laffe dingen.
Mijn hoofd wordt beschermd.
Tuurlijk, achterwege laten die helm! Ook bij het besturen van de scooter en de brommer, want ook die pubers krijgen een gevoel van schijnveiligheid. En wat dacht je van motoren! Af doen die helm. En trek ook dat zweterige pak uit, want in de angst om straateczeem ga je vanzelf minder hard rijden dus minder ongelukken veroorzaken. En nu we toch bezig zijn: ook de gordel kan weg, en de dodehoekspiegel bij truckers…. En omdat we dan met z’n allen zo voorzichtig zijn dat we geen ongelukken meer maken, bezuinigen we in een keer het hele begrotingstekort van de regering in de gezondheidszorg. Niet dan?!