Met de ‘Helm op je Hoofd’-campagne vragen Shell en Veilig Verkeer Nederland (VVN) aandacht voor het dragen van een fietshelm door kinderen. Shell en VVN geven deze week op acht basisscholen interactieve workshops aan kinderen uit groep 3 en 4 om het imago van de fietshelm te verbeteren en om het belang van het dragen van een helm voor hun verkeersveiligheid te benadrukken. Dit is tevens de start van een onderzoek naar de bereidwilligheid van kinderen om een fietshelm te dragen.
Rondom de campagne wordt onderzocht waarom de helm niet veel wordt gedragen door kinderen in Nederland. De campagne is onderdeel van Het Mobiele Verkeersplein van Shell en VVN. Dit is een oefenplein waar schoolkinderen met skelters, fietsen en verkeersborden de verkeerspraktijk nabootsen. Tot nu toe hebben 40.000 kinderen verkeerslessen gevolgd op het mobiele verkeersplein. Deelnemende kinderen worden geadviseerd over het dragen van een helm.
De Fietsersbond is stelde eerder dat het nut van een fietshelm nogal omstreden is, en dat zelfs een fietshelm mogelijk de verkeersveiligheid verkleinde. Ik zie door de helmen de fiets niet meer. Maar ik zet hem lekker wel op als ik hard ga. En mijn kinderen ook als ze fietsen!