Als meer automobilisten voor korte autoritten in de stad hun fiets zouden pakken, zal dat geen negatief effect hebben op het aantal verkeersdoden. Dit blijkt uit een studie van het ministerie van IenM en de universiteit Groningen. De resultaten van de studie geven echter wél een te verwachten verhoging van het aantal gewonden aan. Maar hoe breed zou je deze cijfertjes moeten zien?
Ondanks het feit dat fietsers per kilometer meer risico lopen om slachtoffers te worden van een verkeersongeval dan automobilisten, blijkt dat het aantal verkeersdoden niet zal toenemen. Dat is volgens de onderzoekers te verklaren uit het feit dat er door de overstap minder auto’s op de weg komen die een risico vormen voor de fietser. Bovendien zijn de fietsritten korten dan de autoritten die ze vervangen.
Het aantal verkeersgewonden neemt echter wel toe. En dat is volledig te verklaren door een toename van het aantal enkelvoudige ongevallen, waarbij geen andere verkeersdeelnemer is betrokken, zoals vallen of tegen een paaltje aanrijden. Dat laatste speelt vooral bij oudere fietsers.
Nu kun je je natuurlijk afvragen of deze laatste categorie, de vanzelf omvallende fietser, tegenwoordig vaker valt, of misschien zelfs in de auto zat die eerder al die ongelukken veroorzaakte. Nee, onzin natuurlijk. Maar voor een studie als deze, moet je natuurlijk verder kijken dan auto’s en ‘fietsen’. Is bijvoorbeeld meegenomen dat de verkoop en gebruik van de elektrische fiets al een aantal jaar flink stijgt? Elektrische fietsen zijn beduidend vaker betrokken bij eenzijdige ongelukken dan andere fietsers. En is in de berekening ingecalculeerd dat een deel van de gebruikers van zo’n e-bike voorheen eigenlijk de deur niet uitdurfde, en dus amper aan het verkeer deelnam? Is er meegenomen dat er dan misschien meer gewonden zijn in het verkeer, maar minder hart- en vaatziekten doordat fietsers meer bewegen?
Kortom: mij als fietser zegt het weinig, zo’n kop boven het artikel. Het gaat om het hele plaatje. En dan ben ik ervan overtuigd dat het zowel voor de individuele fietser en automobilist, alsook voor de gehele samenleving, vele malen beter is allemaal op de fiets te stappen, dan ons allemaal te laten zakken in de zachte kussens van de bestuurdersstoel van onze bolides.