De drukte en diversiteit op de Nederlandse fietspaden neemt toe. Vooral tijdens de spits is er vaak sprake van (on)gecontroleerde chaos op de fietspaden. Een situatie die steeds vaker uit de hand loopt met onwenselijke gevolgen, zoals ernstige ongelukken en frustraties. Nieuw aan te leggen fietspaden zorgen daarom niet zelden voor problemen en emoties, met vertraagde realisering tot gevolg. Studenten van de NHTV denken dé oplossing te hebben gevonden voor dit probleem. Zij hebben een prototype van een Virtual Reality bril ontwikkeld waarmee het mogelijk is om nieuwe fietsvoorzieningen vooraf te onderzoeken. Gedrag- en belevingsonderzoek met een simulator wordt voor de auto al veel toegepast en levert nieuwe kennis en inzichten op over de wisselwerking tussen het individu, de techniek en de omgeving.
Dit soort kennis ontbreekt veelal voor de fietser. Met een Virtual Reality bril is het volgens de studenten goed mogelijk een real life experience na te bootsen vanuit het gezichtspunt van de fietser. Gevoelsmatige argumenten voor en tegen fietsvoorzieningen als snelfietspaden zouden hiermee op termijn feitelijk getoetst kunnen worden.
De studenten van de Built Environment en International Game Architecture and Design opleiding van de NHTV Breda testen een prototype van de simulator door een deel van de nog aan te leggen snelfietsroute F59 tussen ’s-Hertogenbosch en Oss digitaal na te bouwen. En dat leidde al tot enthousiaste reacties, reden om de zogenaamde Cycle Spatial Context Experience Simulator (Cycle SPACES) verder te ontwikkelen.
Door niet meer achteraf, maar al vóór de aanleg de problemen goed in kaart te hebben, en ze dus al aan te kunnen pakken, worden de totale kosten gedrukt, en worden onnodige maatregelen voorkomen, waardoor de wél nodige maatregelen juist weer wél genomen kunnen worden.
Bron: NHTV