Oudere fietsers hebben een hoger risico op letsel als gevolg van vallen met de fiets dan jongeren: vanaf de leeftijd van 55 jaar is het risico op letsel dubbel zo groot, en dit risico neemt verder toe met toenemende leeftijd tot wel acht maal zo hoog. Bij enkelvoudige ongevallen ligt het aandeel oudere fietsers van 65 jaar en ouder dat letsel oploopt nog hoger (40%).
Een deel van deze ongelukken ontstaat tijdens opstappen, afstappen en tijdens fietsen met lage snelheid. In dergelijke situaties is het behouden van balans op de fiets veel moeilijker dan tijdens fietsen op koerssnelheid. Een speciale ouderenfiets waarbij het zadel zakt als de fietser afremt waardoor het mogelijk is om met beide voeten aan de grond te komen. De SOFIETS moet zo ongelukken tijdens opstappen, afstappen en bij lage snelheden voorkomen.
Onderzoekers aan de Universiteit Twente bekeken welke factoren van invloed zijn op het houden van de balans bij oudere fietsers. Zo blijkt het belangrijk dat de fietser met beide voeten aan de grond kan komen bij het wegrijden of stoppen. Bovendien duurt het bij oudere fietsers langer voor een stabiele snelheid is bereikt. De lage instap van een fiets tot slot, zodat de fietser makkelijk kan op- en afstappen, klinkt net zo logisch als het is. De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een van zichzelf al stabiele fiets: de SOfiets.
De fiets heeft een aangepaste vorm van het frame: de twee wat kleinere 24-inch wielen die dicht bij elkaar staan leiden tot een kort en laag frame; de hoek van de stuurpen is steiler dan gebruikelijk. Deze aanpassingen resulteren in een fiets die beter in balans is en makkelijker bestuurbaar is bij lage snelheden dan een gewone fiets en die stabiel en makkelijk uitwijkt bij hogere snelheden.
Verder wordt de zadelhoogte automatisch aangepast aan de fietssituatie. Zo is het mogelijk om met beide voeten aan de grond te komen bij stilstand en lage snelheden (zadel laag) en om comfortabel te kunnen fietsen met gestrekte knieën bij hogere snelheden (zadel hoog). Het zadel gaat automatisch omhoog als de fietser op het zadel zit en kracht zet op de pedalen.
Bij gebruik van de remmen en bij fietssnelheden minder dan 8 km/uur zakt het zadel automatisch weer naar beneden. De fiets is voorzien van korte pedalen en een lage frame instap. Hierdoor is het makkelijk om tijdens op- en afstappen de voet tussen het frame door naar de andere kant te plaatsen. Een vloeiende wegrij-hulp geeft ondersteuning bij het wegfietsen waardoor het mogelijk is om bij lage zadelstand met gebogen knieën gemakkelijk weg te fietsen. De motor ondersteunt de fietser tot een comfortabele koerssnelheid van 18 km/uur.