Een zoektocht naar een fiets begint al lang niet meer bij de plaatselijke fietsdealer. Het kopen van een fiets begint online, en heel vaak bij zoekmachine Google. Welke aanbieder er online gevonden wordt, is dus zeer bepalend voor de uiteindelijke verkoop: wie er online goed opstaat, kan als fietsaanbieder zowel in de online als in de bakstenen winkel goed scoren.
Onderzoeksbureau WUA! onderzocht de online oriëntatie voor de aankoop van een elektrische fiets door 100 respondenten de volgende casus voor te leggen: Ga u op het internet oriënteren op een elektrische fiets voor uzelf.
De respondenten oriënteren zich online op een elektrische fiets en registreren tegelijkertijd het oriëntatieproces. Goede punten van aanbieders komen aan de orde, maar ook punten ter verbetering en de afhaakmomenten (de momenten waarop mensen stoppen met het bekijken van de website van een fietsaanbieder en hun aandacht verplaatsen naar de website van de concurrent).
Sparta, Batavus en Gazelle worden door de meeste respondenten geassocieerd met elektrische fietsen. De website van Gazelle wordt eensgezind als ‘beste en fijnste’ beoordeeld. Genoemde merken hebben bovendien een goede naam bij veel mensen, en dat is, zo blijkt uit het onderzoek, minstens zo belangrijk als een mooie website. Na de zoektocht geven de meeste respondenten aan een Gazelle als eerste optie te hebben, en een Batavus of Sparta als tweede keus. Giant doet als vierde Nederlandse fabrikant goed mee, maar valt steeds buiten de top 3.
De proefrit is bij het kopen van iedere fiets belangrijk, maar bij een elektrische fiets misschien nog wel belangrijker. Gelukkig bieden bijna alle fabrikanten een mogelijkheid aan. Daarnaast zijn er natuurlijk de fietsenzaken waar iedere fietsenkoper terecht kan voor een proefrit. Ook bestaan er georganiseerde ‘uitprobeerdagen’ waar mensen meerdere fietsen op één dag kunnen testen. Voorbeelden zijn de Windmee-dagen van Batavus of de jaarlijkse Elektrische-fietsen.com-events.