Minister Schultz zal geen uitzondering maken voor de speed-pedelec op de Europese regelgeving die het voertuig kenmerkt als bromfiets. Dat betekent dus dat gebruikers van de supersnelle e-bike verplicht een helm op moeten, een (bromfiets)rijbewijs moeten hebben en binnen de bebouwde kom meestal op de rijbaan moeten en niet op het fietspad mogen.
Een speed-pedelec haalt met meetrappen relatief makkelijk een snelheid van 45 km/uur. Met alle gevolgens van dien bij een ongeluk, maar ook bij het inschatten van de snelheid van deze ‘fiets’.
De speed-pedelec biedt echter ook zeker voordelen. Door de hogere snelheid kunnen grotere woon-werk-afstanden worden overbrugd, en zal een aantal automobilisten een overstap maken van auto naar spped-pedelec. Dit zorgt voor minder files, en is goed voor het milieu. Volgens schattingen zal ongeveer 2,5 procent van alle auto-, openbaar vervoer, en brom/snorfiets-kilometers tussen 5 en 30 km vervangen kunnen worden door speed-pedeleckilometers.
Door de speed-pedelec als bromfiets te classificeren, mag hij niet meer rijden op veel fietspaden. Bij de bromfiets heeft de verplaatsing naar de rijbaan binnen de bebouwde kom goed uitgepakt voor de verkeersveiligheid. Dat zal ook voor de meeste speed-pedelecs zo uitpakken.
Het nadeel van de verplichte helm zal voor een deel van de potentiele speed-pedelec-gebruikers reden zijn de fiets niet aan te schaffen.
Na alle voors en tegens op een rij gezet te hebben, heeft minister Schultz van IenM besloten geen uitzonderingen te ontwikkelen voor de speed-pedelec die conform de Europese regelgeving nu dus een bromfiets is.
De nieuwe Europese kaderverordening is al ingegaan, zodat er nu al speed-pedelecs op de markt komen die als bromfiets zijn gekeurd. De huidige speed-pedelecs worden komende anderhalf jaar omgezet van snorfiets naar bromfiets, met geel kenteken. Nieuwe speed-pedelecs zullen volgend jaar alleen nog maar met geel kenteken geleverd mogen worden.