Het is niet verstandig de speed pedelec, de supersnelle elektrische fiets, naar de rijbaan te verbannen. Dat draagt niet bij aan de verkeersveiligheid en zal het gebruik van de speed pedelec als vervanger van de auto afremmen. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Grontmij naar de verkeersveiligheidaspecten van de snelle 45 km/uur-fiets.
Aanleiding voor het onderzoek vormde de snelle opkomst van de speed pedelec en de plannen van minister Schultz om de speed pedelec per 2017 te bestempelen als bromfiets met als consequentie dat de speed pedelec net als de bromfiets binnen de bebouwde kom van het fietspad naar de rijbaan moet verhuizen. En de verplichting om een (bromfiets)helm te dragen.
Voor het onderzoek werden 115 pedelecrijders ondervraagd en van 28 gebruikers werd het rijgedrag geregistreerd. Daaruit werd duidelijk dat de speed pedelec vooral wordt gebruikt in het woon-werkverkeer door mannen tussen de 30 en 60 jaar. De afstanden die mensen afleggen om op hun werk te komen variëren van zo’n 10 kilometer tot 40 kilometer of meer. De gemiddelde afstand is 21 kilometer.
Het merendeel van de gebruikers gebruikt de speed pedelec als vervanger van de auto. En hoewel het gezondheidsaspect de belangrijkste reden was voor de aanschaf van een speed pedelec, geven de gebruikers ook aan dat de reistijd met zo’n snelle fiets erg betrouwbaar is. Overigens stapte ongeveer een derde van de pedelecers over van de gewone fiets naar de speed pedelec.
De gemiddelde kruissnelheid van een speed pedelec die in de praktijk werd gemeten ligt rond de 35 km/uur buiten de bebouwde kom en rond de 33 km/uur binnen de bebouwde kom. Wel zijn er uitschieters gemeten tot boven de 40 km/uur. Al met al ligt de gemiddelde snelheid van de speed pedelec (inclusief inhouden en stoppen bij verkeerslichten e.d.) rond de 30 km/uur.
Deze snelheid is te laag om veilig mee te komen op de weg, maar eigenlijk te hoog voor op een (smal) fietspad.
Het zou volgens de onderzoekers wel helpen als de speed pedelec beter herkenbaar wordt gemaakt door permanente verlichting en een herkenbare fietshelm. 70% van de gebruikers draagt al een fietshelm, maar niemand zet een brommerhelm op, hetgeen zou moeten als de speed pedelec tot bromfiets wordt verklaard. Gebruikers zijn fel tegen het verplicht stellen van zo’n brommerhelm. Ook minister Schultz ziet overigens in dat een bromfietshelm op weinig acceptatie kan rekenen, reden waarom ze laat onderzoeken of er geen fietshelm is te maken die meer bescherming biedt dan de huidige fietshelm, maar lichter van uitvoering is dan de bromfietshelm.