Veel mensen met een elektrische fiets merken dat de actieradius elk jaar iets kleiner wordt. Gemiddeld is de accu van een e-bike na 5 jaar versleten. In veel gevallen kan daarna nog maar een fractie van het oorspronkelijke aantal kilometers met ondersteuning gefietst worden. Het vermogen van de accu wordt uitgedrukt in Ah of Wh. Deze waarden zeggen iets over de maximale capaciteit van de fietsaccu: de hoeveelheid kilometers die u per acculading kunt afleggen. Hoe hoger deze waarden, hoe langer u met ondersteuning kunt fietsen.
Het vermogen van de batterij is echter niet allesbepalend voor de actieradius. Net als bij een auto zegt de grootte van de benzinetank namelijk niets over de omstandigheden of over de efficiëntie van de motor. Kunt u steeds minder kilometers met uw e-bike halen? De oorzaak kan liggen bij diverse factoren. U moet daarbij denken aan de gekozen trapondersteuning, bandenspanning, het weer, de hellingsgraad van de weg, buitentemperatuur, efficiëntie van de motor, rijgedrag en het gewicht van de e-bike/bestuurder.
Als u minder kilometers haalt met uw e-bike dan voorheen hoeft dat dus niet perse het gevolg te zijn van een versleten accu, zeker als de accu nog niet zo lang in gebruik is. Als een relatief nieuwe accu plotseling geen ondersteuning meer geeft, is er vaak sprake van een elektronisch defect in de printplaat en dan zit het probleem niet in de batterij. Is uw accu inmiddels meer dan 4 jaar oud en is de actieradius geleidelijk afgenomen door de jaren heen? Dan mag u ervan uitgaan dat de batterij aan vervanging toe is. U kunt een nieuwe accu kopen, maar deze optie is vaak relatief duur en daarbij worden veel oudere accu’s inmiddels niet meer geproduceerd.
Tegenwoordig zijn er daarnaast verschillende reparatiebedrijven die uw fietsaccu reviseren voor een lager bedrag. Revisie is mogelijk bij de meeste merken, behalve als de accu via software beveiligd is (bij sommige accu’s van Sparta en Batavus is dit het geval). De oude energiecellen van uw accu worden uit de behuizing gehaald en vervangen door nieuwe cellen, vaak voor een aanzienlijk lager bedrag. Het nadeel van reviseren is wel dat u de batterij minstens een week kwijt bent voor de reparatie. Daar staat tegenover dat u vaak zelf de mogelijkheid heeft om het vermogen van de batterij te kiezen.