Nederland is een fietsland, bijna iedere Nederlander fietst. Sterker, Nederlanders zijn gehecht aan hun fiets. Dat blijkt uit de Mobiliteitsbalans 2012 van het Kennisinstituut Mobiliteitsbeleid. En het wordt nog beter: Met zijn allen fietsen we steeds meer. Tussen 2000 en 2011 nam het aantal kilometers dat Nederlanders met de fiets aflegden met 14 procent toe. De helft van deze groei komt voor rekening van ouderen. Zowel recreatief, maar zeker ook voor woon-werk-verkeer is de oudere generatie steeds vaker bereid de fiets te pakken. Het Kennisinstituut Mobiliteitsbeleid linkt deze toename aan de verbeterde gezondheidssituatie van deze generatie, maar ook de toenemende beschikbaarheid van elektrische fietsen sluit het instituut niet uit als mogelijke oorzaak.
Nederland koploper
Met ruim een kwart van alle verplaatsingen speelt de fiets een grote rol in het mobiliteitsgedrag van Nederlanders. Een dergelijke omvang komt in Europa nergens anders voor, zo staat te lezen in de Mobiliteitsbalans. Alleen Denemarken komt met 20% nog enigszins in de buurt. Vooral op korte afstanden fietsen Nederlanders veel. De fiets wordt bijna altijd gebruikt wanneer het gaat om afstanden tussen de 1 tot 2,5 kilometer. Zodra de afstand echter boven de 15 kilometer is, is slechts drie procent van de Nederlanders nog bereid de fiets te pakken.
Ook het hoge aandeel fietsverplaatsingen in sommige Nederlandse (stads)gemeenten, tot wel 40 procent van alle verplaatsingen, wordt nergens ter wereld geëvenaard. Bijna 4 procent van alle fietsritten wordt gemaakt als onderdeel van een verplaatsing per trein. Dit aandeel is door de jaren geleidelijk toegenomen; in 2000 was dit nog ongeveer 2,5 procent. De toename van de fietsafstanden in het algemeen heeft vooral te maken met de schaalvergroting en het ruimtelijk steeds verder uiteen liggen van wonen enerzijds en werken, onderwijs en voorzieningen anderzijds.
Elektrische fiets
Van de 1,2 miljoen fietsen die in 2011 in Nederland zijn verkocht, hebben er 178.000 een elektrische trapondersteuning. Eind 2007 had ruim 3 procent van de Nederlandse bevolking van 12 jaar en ouder een elektrische fiets, nu ongeveer 6 procent. De opkomst van de e-bike versterkt de trend van de langere fietsafstanden: de afstand die forensen met een elektrische fiets afleggen om op hun werk te komen, is anderhalf keer groter dan met een gewone fiets. E-bikekilometers betreffen in 40 procent van de ritten nieuw vervoer (38 procent), in 20 procent van de ritten worden autokilometers vervangen. Het gebruik van de e-bike is naar verhouding nog te klein om voor de periode 2000-2011 de trend van de langere fietsafstanden te verklaren, maar geeft hier al wel richting aan.
Winkelen
De fiets levert echter ook op één punt terrein in: Om te winkelen blijkt de fiets gemiddeld minder vaak te worden gepakt. Dit hangt waarschijnlijk samen met de toename van het online-shoppen, en het verdwijnen van lokale winkeltjes. Er is gelukkig toch weer één uitzondering op deze trend: 60-plus vrouwen gebruiken juist wél vaker de fiets om te winkelen.
Toekomst
Het moge in ieder geval duidelijk zijn: het fietsen gaat een zonnige toekomst tegemoet. Al moeten we die zon er op dit moment van schrijven nog even zelf bijdenken.
Ik ben zelf ook een grote fiets fanaat. Ik gebruik zelden de auto. Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen ook weten dat het beter is om de fiets te pakken dan de auto. Daarom heb ik een fietskar gekocht op http://www.pricerebel.nl. Zo maken ze al heel vroeg kennis met het fietsen en worden ze er hopelijk net zo’n fan van als ik ben.